давно не новость, но вроде здесь ещё этого не писали
Okay, here is a fairly technical explanation we put together for how armor pen works.
We didn’t want Armor Penetration Rating to be too powerful against low armor targets, like it had been in BC. We also didn’t want Armor Penetration Rating to be too powerful against high armor targets.
So, we decided on a system where there is a cap on how much armor the Armor Penetration Rating can be applied to. So, the first X armor on the target is reduced by the percentage listed in the Armor Penetration Rating tooltip, and all armor past that X is unaffected. Another way of understanding that is we multiply the percentage in the tooltip times the minimum of the two values: the cap, and the amount of armor on the target after all other modifiers.
Computing the cap is a little tricky unless you are already familiar with how World of Warcraft armor works. There is an armor constant we’ll call C. C is derived as follows (in some pseudocode):
If (level<60)
C=400+85*targetlevel
Else
C=400+85*targetlevel+4.5*85*(targetlevel-59);
For a level 80 target, C=15232.5. For a level 83, C=16635.
The cap for Armor Penetration then is: (armor + C)/3.
A level 80 warrior creature has 9729 armor. C=15232.5. So, the cap is (9729+15232.5)/3=8320.5. Let’s say a player has 30% armor penetration from armor penetration rating and no other modifiers that complicate the calculation (talents, Battle Stance, Sunder Armor, etc.). The game chooses the minimum of 8320.5 and 9729, so 8320.5. That is multiplied by 30% = 2496.15, and so that much armor is ignored. The effective armor on the target is 7232.85 (9729-2496.15). From a player point of view, the armor penetration rating didn’t ignore the full 30%, but instead ignored 25.66%. (85.5% as effective as expected).
These equations should help you be able to test and verify that Armor Penetration Rating is working correctly and as we designed. The tooltip is not actually inaccurate, as it states: “Enemy armor reduced by up to 30.00%.” That "up to" is key.
Please be sure to test without any other effects which modify the armor calculation (Battle Stance, Sunder Armor, Mace Specialization, etc.) as they may involve other systems that add additional complexity to the calculation.
по-русски: количество игнорируемой брони вычисляется от минимального из двух значений: брони противника и "капа" брони.
кап брони вычисляется по формуле (броня + C)/3, где C - это константа, кторая зависит от уровня противника, для 80 уровня равна 15232.5.
у парня 30% пробивания брони, и он собирается бить противника 80ого уровня с 9729ю пунктами брони. вначале вычисляется кап (9729+15323.5)/3=8320.5. затем выбирается минимальное из значений брони и капа брони(9729 и 8320.5), и это значение умножается на 30% и вычитается из брони противника, то есть у противника остаётся 9729-(8320.5*0.3)=7232.85. итого броня у противника снизилась на 25.66% вместо 30%.
можно сделать вывод, что, чтобы фактическое снижение брони соответствовало подсказке (например 30%), у противника должно быть брони меньше или равно половины C - так броня будет меньше капа брони и процент пробивания будет считаться от фактической брони противника. То есть, если у вас 30% снижения брони, то все 30% будут сниматься только у цели 80го, у которой не больше 7616 брони и цели 83го, у которой не больше 8317 брони.
допустим у противника 80ого уровня 7500 брони, наш уровень также 80. по
формуле, снижение входящего физ.урона с 7500 брони равно: armor/(armor+X), где (X=467.5 * Enemy_Level - 22167.5), то есть (7500/(7500+467.5*80-22167.5))=33%. у нас рейтинг пробивания 30%, 7500<7616, следовательно броня противника для нас равна: 7500*0.7=5250. снижение физ. урона с 2250 брони равно: 5250/(5250+X)=25.6%.
таким образом, если у цели 7500 брони, то рейтинг пробивания брони равный 30% повышает физ.урон по цели на (33%-25.6%)=7.31%
допустим у противника 80го уровня 15к брони (я посчитал это средним значением у ретриков варов и дк). снижение урона в таком случае равно 49.7%. рейтинг пробивания брони, равный 30%, снижает броню на 30% от капа, равного (15000+15232.5)/3=10077. То есть у противника остаётся 15000-10077*0.3=11976 брони, которая снижает входящий физ.урон на 44.1%. итого 30% пробивания брони дают (49.7%-44.1%)=5.6% бонусного физ. урона.
график, координата Y - проценты бонусного урона, X - броня противника, проценты справа - значения ArP для каждого графика
Вложение:
graph.JPG
буду рад, если поправите или дополните, и если ктонить ещё накатает сравнение с ап то это будет просто ппц